Opis realizowanych projektów


Patrz i zmieniaj / od 2009


Patrz i zmieniaj to projekt edukacji globalnej, wykorzystujący filmy dokumentalne. Nauczyciele prowadzą w nim zajęcia z wykorzystaniem filmów, a uczniowie uświadamiają rówieśnikom globalne współzależności oraz zakładają kluby filmowe.

Głównym celem projektu jest podniesienie świadomości uczniów na temat zagadnień rozwoju i globalnych współzależności pomiędzy Północą a Południem oraz zachęcenie ich do zaangażowania w promocję tej wiedzy wśród rówieśników.

W ramach projektu nauczyciele prowadzą zajęcia z wykorzystaniem filmów, scenariuszy zajęć i przygotowanych materiałów pomocniczych. Scenariusze zajęć z filmami rozpisane są na 90 minut (projekcja + omówienie). Filmy dotyczą zagadnień obecnych w nowej podstawie programowej, dlatego mogą być wykorzystane zarówno na lekcjach (WOS, geografia, historia, język polski, język angielski, przedsiębiorczość, religia, etyka) jak i na zajęciach pozalekcyjnych.

Uczennice i uczniowie PATRZĄ (oglądają filmy) i ZMIENIAJĄ (podejmują własne działania). Młodzi ludzie mogą podejmować dwa rodzaje działań:

- Działania edukacyjne i promocyjne:
Szkolne i pozaszkolne projekty, mające na celu popularyzowanie wiedzy zdobytej w czasie zajęć z filmami, kształtowanie postaw i wrażliwości społecznej innych uczennic i uczniów. Mogą to być happeningi, konkursy, debaty i inne.
- Szkolne dyskusyjne kluby filmowe Patrz i zmieniaj:
Założone w szkołach kluby filmowe mają możliwość organizowania otwartych pokazów filmów dokumentalnych oraz debat i dyskusji z zaproszonymi gośćmi. Kluby mogą bezpłatnie korzystać z filmoteki CEO, zawierającej kilkadziesiąt filmów.

Podmiotem prowadzącym i realizującym program jest Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie.




Młodzi głosują


Młodzi ludzie - także niepełnoletni - mają swoje zdanie i poglądy. Program Młodzi głosują daje im możliwość wypowiedzenia się w ważnych dla naszego kraju sprawach.
W ramach akcji Młodzi głosują uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przygotowują i przeprowadzają w swoich szkołach w okresie poprzedzającym wybory działania edukacyjne na temat zasad i znaczenia udziału obywateli w wyborach demokratycznych, jak również:
prowadzą lokalne projekty młodzieżowe zachęcające do uczestnictwa w wyborach,organizują w swojej szkole młodzieżowe wybory na podobnych zasadach, na jakich przeprowadzane są wybory powszechne.
Celem akcji Młodzi głosują jest zwiększenie uczestnictwa młodych ludzi w życiu publicznym, w tym zachęcenie ich do świadomego udziału w wyborach poprzez:
- dostarczenie młodym ludziom informacji na temat procedur państwa demokratycznego i znaczenia wyborów,
- zaangażowanie w działania na rzecz wysokiej frekwencji wyborczej i udział w wyborach młodzieżowych.

Organizując w swojej szkole młodzieżowe wybory, uczniowie poznają w praktyce ich zasady i znaczenie, a także podejmują - często po raz pierwszy - ważną aktywność obywatelską.
Od 2007 roku akcja posiada Honorowy Patronat Rzecznika Praw Obywatelskich.

W trakcie udziału w projekcie Młodzi głosują uczniowie:

  • zdobywają wiedzę na temat uczestnictwa obywatelskiego, ordynacji wyborczych, uprawnień samorządów terytorialnych, parlamentu, prezydenta;
  • zdobywają doświadczenie związane z aktywnością obywatelską i organizowaniem się dla dobra publicznego;
  • poznają ustrój polityczny III RP oraz znaczenie członkostwa Polski w Unii Europejskiej i prawa z niego wynikające;
  • podczas debat, poprzedzających głosowanie, wypowiadają się na ważne tematy dla naszego kraju;
  • sami przygotowują i przeprowadzają w szkole wybory, poznając w praktyce ich zasady i znaczenie.
Często młodzieżowe wybory poprzedzane są nie tylko lekcjami edukacyjnymi, ale również różnorodnymi warsztatami, kampaniami informacyjnymi, debatami i spotkaniami z autorytetami. Dzięki temu, program Młodzi głosują staje się niezwykle interesującą lekcją demokracji, dobrą okazją do udziału w zajęciach dotyczących wyborów politycznych, a przede wszystkim - doskonałą nauką podejmowania decyzji w sprawach publicznych.

Projekt Młodzi głosują w swoim założeniu jest daleki od jakiejkolwiek agitacji politycznej - zależy nam wyłącznie na angażowaniu młodych ludzi w demokratyczne wybory i obywatelskie działanie. Dlatego też wyniki wyborów młodzieżowych mają w pewnym sensie znaczenie drugorzędne – najważniejszy jest cały towarzyszący im proces edukacyjny.

Uważamy, że szeroko prowadzona akcja wyborów wśród młodzieży w przyszłości może zwiększyć frekwencję w wyborach powszechnych, a także ma szansę zmienić społeczne nastawienie do inicjatyw obywatelskich. Ten głos oddany przez młodych ludzi jest dla nich często pierwszą prawdziwą szansą wyrażenia własnego zdania w sprawach ważnych dla kraju!


Filmoteka szkolna / od 2009

                    Od ponad stu lat film jest istotnym elementem współczesnej kultury. Wykształcił własne środki wyrazu, stał się ważnym źródłem wiedzy o człowieku i świecie. Dlatego w programie szkolnym, obok wychowania literackiego, plastycznego i muzycznego, powinno znaleźć się miejsce również na wychowanie filmowe. Celem Filmoteki Szkolnej jest włączenie wiedzy o filmie do edukacji szkolnej.
                  Pakiety płyt DVD, wydane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, zawierające ponad 50 filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych, zostały wysłane do wszystkich szkół ponadpodstawowych w Polsce. Filmy dobrane zostały do 26 tematów lekcji i zajęć pozalekcyjnych, zaproponowanych przez specjalistów od danego przedmiotu. Przygotowany materiał może być wykorzystywany na lekcjach języka polskiego, historii, wiedzy o kulturze, wiedzy o społeczeństwie. Filmy te nie są ekranizacjami lektur ani zestawem najważniejszych osiągnięć polskiej kinematografii. To dzieła, które zdaniem filmoznawców, dobrze ilustrują tematy takie jak: obserwacje codzienności, siłę symbolu, rozdroża historii, metafory prawdy czy portret zbiorowości z punktu widzenia wiedzy o filmie. Zestaw zawiera filmy tak znanych twórców jak m.in.: Krzysztof Kieślowski, Andrzej Wajda, Marek Piwowski, Jan Jakub Kolski, Marcel Łoziński, Robert Gliński, Krzysztof Krauze, Krzysztof Zanussi.
              W ramach programu powstała strona internetowa www.filmotekaszkolna.pl, na której publikowane są kompletne materiały dotyczące opracowanego zestawu filmów.
               Centrum Edukacji Obywatelskiej wspólnie z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej przygotowało działania pod hasłem Filmoteka Szkolna. Akcja!, których celem jest upowszechnianie Filmoteki Szkolnej w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz przygotowywanie nauczycieli i uczniów do pracy z wykorzystaniem opracowanego materiału filmowego. Wspieramy szkoły w odkrywaniu treści, poznawaniu filmowych środków wyrazu, organizowaniu w szkole przestrzeni i czasu do pracy z filmem.
W Akcji! wzięło dotąd udział ponad 946 szkół. Szkoły uczestniczące w Akcji! podejmują się działań z zakresu edukacji filmowej. Do nich należy wybór zarówno sposobu jak i zakresu działań - CEO wspiera zgłaszane inicjatywy.


Innowacyjna Szkoła Zawodowa / WODiP w Opolu / edycja I

2009/ 2010

 



Projekt systemowy nr POKL.09.02.00-16-017/09 pn. "Innowacyjna szkoła zawodowa" jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet IX "Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach", Działanie 9.2 "Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego".
Głównym celem projektu jest podniesienie atrakcyjności i jakości procesu kształcenia w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe. Projekt opiera się na doświadczeniach WODIP-u we wprowadzaniu do szkół innowacyjnych, atrakcyjnych i skutecznych form nauczania. Będzie on wspierał programy rozwojowe szkół, ukierunkowane na wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów oraz podnoszenie jakości procesu kształcenia z wykorzystaniem narzędzi ICT. W szczególności obejmuje przygotowanie nauczycieli do prowadzenia lekcji i zajęć dodatkowych dla uczniów, ukierunkowanych na rozwój kompetencji kluczowych w zakresie ICT, opracowanie projektów międzyprzedmiotowych z wykorzystaniem narzędzi ICT. Projekt promuje ideę nauczania problemowego. Zostaną w nim wykorzystane nowoczesne technologie pozyskiwania i przetwarzania informacji. Dzięki temu zajęcia będą atrakcyjne dla uczniów i pobudzą ich do własnych analiz, dedukcji, rozwijania wyobraźni, konstruktywnego myślenia oraz współdziałania.
 Projekt zakłada udział uczniów i nauczycieli z 30 szkół województwa opolskiego. Z każdej szkoły zostanie przeszkolonych 4 nauczycieli oraz 1 szkolny koordynator projektu. Nauczyciele przeprowadzą 30 godzinne zajęcia pozalekcyjne w szkole według własnego scenariusza (cztery grupy po minimum 10 uczniów). Oznacza to 120 dodatkowych godzin dydaktycznych w szkole finansowanych z budżetu Projektu. Uczniowie wyróżniających się szkół będą mogli uczestniczyć również w kursach specjalistycznych, nadających im dodatkowe uprawnienia w swoim lub pokrewnym zawodzie (np. uprawnienia SEP, prawo jazdy kategorii "C").
Głównym celem projektu jest podniesienie atrakcyjności i jakości procesu kształcenia w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe. Projekt opiera się na doświadczeniach WODIP-u we wprowadzaniu do szkół innowacyjnych, atrakcyjnych i skutecznych form nauczania. Będzie on wspierał programy rozwojowe szkół, ukierunkowane na wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów oraz podnoszenie jakości procesu kształcenia z wykorzystaniem narzędzi ICT. W szczególności obejmuje przygotowanie nauczycieli do prowadzenia lekcji i zajęć dodatkowych dla uczniów, ukierunkowanych na rozwój kompetencji kluczowych w zakresie ICT, opracowanie projektów międzyprzedmiotowych z wykorzystaniem narzędzi ICT. Projekt promuje ideę nauczania problemowego. Zostaną w nim wykorzystane nowoczesne technologie pozyskiwania i przetwarzania informacji. Dzięki temu zajęcia będą atrakcyjne dla uczniów i pobudzą ich do własnych analiz, dedukcji, rozwijania wyobraźni, konstruktywnego myślenia oraz współdziałania.

CeBIT - Hannover 2010

W dniach 4 - 6 marca 2010 grupa 120 uczniów i 30 nauczycieli uczestniczyła w zorganizowanym w ramach projektu wyjeździe na Międzynarodowe Targi Nowych Technologii CeBIT Hannover 2010. Ogrom technologii jaki zobaczyliśmy, był niesamowity i pozwolił nam o wiele szerzej spojrzeć na zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych praktycznie we wszystkich dziedzinach życia. Patrząc przez pryzmat prezentowanego na targach sprzętu i oprogramowania, można sobie wyobrazić, jak za kilka lat będzie wyglądać funkcjonowanie nowoczesnych przedsiębiorstw, edukacji, czy zarządzania.
Obszerniejsze relacje uczniów już wkrótce, póki co zapraszamy do obejrzenia zdjęć z wyjazdu w galerii zdjęć.

Ps Wśród uczestników targów w Hannoverze nie zabrakło również młodych paczkowian pod opieką nauczyciela.

Edukacja dla Godności / Amnesty International / 2012

film promujący projekt:
„Edukacja dla Godności” (Education for Human Dignity) to nowy, trzyletni projekt edukacji o prawach człowieka Amnesty International. Edukacja o prawach człowieka jest dla nas skutecznym narzędziem, które obejmujecie nie tylko proces uczenia się, ale i konkretnych działań, zmian codziennych zachowań i przyzwyczajeń na rzecz poszanowania prawa człowieka.
Projekt „Edukacja dla Godności” opiera się na założeniach i celach kampanii „Żądamy Godności” (Demand Dignity), która pokazuje, że ubóstwo to nie tylko brak dochodu, ale przede wszystkim brak podstawowych praw człowieka, brak bezpieczeństwa, dyskryminacja i brak możliwości decydowania o swoim losie. Wierzymy, że prawa człowieka są kluczem do wyjścia z pułapki ubóstwa, aby poprawa życia miliomów ludzi była trwała i długofalowa. Respektowanie praw człowieka wymaga ich włączenia, zapewnienia ludziom prawa głosu, a także tego, aby władza zapewniła, że ludzie mogą prowadzić życie wolne od strachu i niedostatku. Nieposzanowanie praw człowieka skutkuje ubóstwem i je podtrzymuje. Także ubóstwo prowadzi z powrotem, prosto do takich naruszeń. Z doświadczenia Amnesty International wynika, że prawa człowieka są niepodzielne i tylko całkowite przestrzeganie praw człowieka może zapewnić wychodzenie z ubóstwa i zapobieganie skutkom życia w ubóstwie.
Projekt „Edukacja dla Godności” pozwoli jego uczestnikom i uczestniczkom na lepsze zrozumienia, że ubóstwo i naruszenia praw człowieka często są ze sobą powiązane. Stworzy również możliwości działania i wspierania osób żyjącym w ubóstwie, których prawa są łamane. Tematami projektu są prawo do życia w godności, do zdrowia, edukacji, mieszkania czy decydowania o swoim losie, jako przykłady podstawowych praw człowieka. Projekt porusza również inne aspekty praw człowieka, promuje równość, partycypację społeczną oraz wartość godnego życia. Główne działania projektu to tworzenie materiałów edukacyjnych z udziałem przedstawicieli krajów globalnego Południa, szkolenia dla trenerów/trenerek, nauczycieli/nauczycielek, przedstawicieli/przedstawicielek organizacji, którzy zajmują się edukacją rozwojową oraz warsztaty dla uczniów/uczennic.
Zasięg projektu obejmuje trzy kraje europejskie – Polskę, Włochy i Słowenię. W latach 2010-2013 dotrze do ponad 3 tysięcy trenerów/trenerek, nauczycieli/nauczycielek oraz obejmie swoimi działaniami ponad 47 tysięcy młodych ludzi w Europie.

Projekt przyczyni się do wzrostu świadomości i zrozumienia związku ubóstwa z prawami człowieka oraz znaczeniem przestrzegania praw człowieka jako kluczowego aspektu wychodzenia z ubóstwa. Dzięki edukacji o prawach człowieka, materiałom wypracowanym w czasie projektu uczestnicy i uczestniczki zaangażują się w działania na rzecz eliminowanie ubóstwa na świecie z uwzględnieniem perspektywy praw człowieka. W Polsce łącznie zostanie przeszkolonych 40 aktywistów/animatorów edukacji o prawach człowieka, 120 trenerów, którzy przeprowadzą warsztaty dla ponad 2000 uczniów i uczennic oraz ich nauczycieli i nauczycielek. Projekt zakłada również działania dla aktywistów i aktywistek organizacji pozarządowych, w tym Amnesty International.

Projekt jest współfinansowany ze środków Komisji Europejskiej.(DCI-NSAED/2009/72)

źródło: http://amnesty.org.pl/badz-aktywny/edukacja/nasze-projekty/edukacja-dla-godnosci.html


Spot projektu Edukacja dla Godności, który promuje główne przesłanie kampanii Żądamy Godności realizowanej przez Amnesty International od 2009 r., podkreślając, że ubóstwo to nie tylko brak dochodu, ale przede wszystkim brak bezpieczeństwa, dyskryminacja, wykluczenie i brak możliwości decydowania o swoim losie:
 http://edukacjadlagodnosci.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=10


Szkoła Humanitarna / Polska Akcja Humanitarna

2010-2011

“Szkoła Humanitarna” to roczny projekt edukacyjny skierowany do różnych typów szkół w Polsce. Jego celem jest zwiększenie wiedzy uczniów i uczennic z zakresu globalnych współzależności, na przykładzie trzech tematów: prawa do wody, prawa do edukacji oraz dostępu do żywności. Jego zadaniem jest także kształtowanie u młodzieży postaw odpowiedzialności i solidarności z mieszkańcami krajów Południa.
Udział w naszym projekcie to dla szkoły szansa podniesienia wiedzy nauczycieli i nauczycielek oraz uczniów i uczennic na temat globalnego wymiaru sytuacji i problemów, które dotykają nas codziennie. To ukazanie nowej perspektywy, która opisuje rzeczywistość nie tylko z poziomu lokalnego, ale stara się zrozumieć świat i mechanizmy nim rządzące w wymiarze globalnym.
Perspektywa ta, wpisana do nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego, jest jeszcze mało popularna z powodu braku publikacji i materiałów edukacyjnych na ten temat. Dlatego właśnie współpracującym z nami szkołom oferujemy wsparcie w postaci czterech nowych publikacji do edukacji globalnej: Prawo do wody, Prawo do edukacji, Prawo do żywności oraz Metoda projektu w edukacji globalnej. Materiały te pozwolą nie tylko na zwiększenie wiedzy w danym zakresie tematycznym, zawierają także szereg praktycznych ćwiczeń do wykorzystania zarówno podczas lekcji jak i na zajęciach pozalekcyjnych. temat. Dlatego właśnie współpracującym z nami szkołom oferujemy wsparcie w postaci czterech nowych publikacji do edukacji globalnej: Prawo do wody, Prawo do edukacji, Prawo do żywności oraz Metoda projektu w edukacji globalnej. Materiały te pozwolą nie tylko na zwiększenie wiedzy w danym zakresie tematycznym, zawierają także szereg praktycznych ćwiczeń do wykorzystania zarówno podczas lekcji jak i na zajęciach pozalekcyjnych.
„Szkoła Humanitarna” to również okazja do realizacji uczniowskiego projektu na temat globalnych współzależności. Praca metodą projektu stwarza okazję zdobycia umiejętności pracy w grupie oraz kształtowania poczucia odpowiedzialności za swoją rolę w projekcie i za przebieg zaplanowanych działań. Z kolei zaproponowanie uczniom i uczennicom podjęcia tematyki z zakresu edukacji globalnej sprawia, że zdobywając wiedzę o globalnych powiązaniach w wymiarze kulturowym, społecznym, ekonomicznym i ekologicznym, zwiększają swoją świadomość zachodzących w świecie procesów oraz roli, jaką oni sami w nich pełnią.
Działania projektu są współfinansowane w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2011r.

Edukacja ku przyszłości / RCRE w Opolu / 2012


Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Informatycznego i Politechnicznego w Partnerstwie z Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym w imieniu Zarządu Województwa Opolskiego rozpoczyna realizację projektu systemowego Edukacja ku przyszłości w ramach Poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic, w jakości usług edukacyjnych Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Projekt Edukacja ku przyszłości składa się z trzech działań. Szkoła może wziąć udział w jednym z dwóch: Nowe Technologie na Usługach Edukacji lub Zaczarowany Świat oraz dodatkowo w trzecim działaniu Poradnictwo zawodowe w procesie dydaktycznym. Warunkiem koniecznym jest, by w wybranych projektach udział brali różni uczniowie i nauczyciele.
Nowe Technologie na Usługach Edukacji (WODIiP)
W tym działaniu nauczyciele - nieobciążeni koniecznością realizacją programu nauczania - będą mieli możliwość przekazania swoim uczniom wiedzy w ramach zajęć pozalekcyjnych. Zajęcia mają na celu zainteresowanie uczniów daną dyscypliną nauki i zachęcenie do pogłębiania własnej wiedzy. Proponujemy stosowanie metod aktywizujących, np. metoda projektu. Nowoczesne metody i środki nauczania pozwolą na zaciekawienie uczniów wybranym przedmiotem lub grupą przedmiotów.
Szkoła biorąca udział w tym działaniu musi zapewnić rekrutację uczniów. Możliwe są dwa warianty: cztery lub dwie minimum dziesięcioosobowe grupy uczniów. W każdej grupie zadaniem nauczyciela jest przeprowadzenie zajęć pozalekcyjnych na podstawie własnego scenariusza z wykorzystaniem aktywnych metod opartych na nowych technologiach. Przed rozpoczęciem zajęć nauczyciele będę uczestniczyć w kursie dotyczącym zastosowania nowych technologii i metod aktywnych. W trakcie trwania projektu będziemy kontynuować szkolenia z nauczycielami, umożliwiając im uzyskanie certyfikatu potwierdzającego umiejętności w zakresie wykorzystania środków i narzędzi ICT. Nadzór nad całością działań w szkole sprawuje Szkolny Lider NTUE, którym będzie dyrektor szkoły lub nauczyciel wskazany przez dyrektora do reprezentowania szkoły w Projekcie.
Zaczarowany Świat (WODIiP)
Działanie to jest innowacyjną metodą wspierania rozwoju ucznia z wykorzystaniem nowoczesnych pracowni eksperymentalno-doświadczalnych. Ma za zadanie pobudzanie uczniów do poznawczego sposobu zdobywania wiedzy. Z każdej szkoły zaplanowano udział trzech minimum dziesięcioosobowych grup uczniów w zajęciach z wykorzystaniem pracowni tematycznych. Nauczyciele - po uprzednim szkoleniu i opracowaniu scenariusza - przeprowadzą zajęcia wprowadzające uczniów w tematykę eksperymentów. Kolejnym etapem będą zajęcia prowadzone przez nauczycieli ze swoimi grupami w pracowniach eksperymentalnych WODIiP. Po wizycie w naszym ośrodku nauczyciele przeprowadzą zajęcia podsumowujące. Podczas projektu kontynuowane będą szkolenia dla nauczycieli, umożliwiając im uzyskanie certyfikatu potwierdzającego umiejętności w zakresie wykorzystania środków i narzędzi ICT.
Poradnictwo zawodowe w procesie dydaktycznym (WOM)
Działanie będzie wspierało programy rozwojowe szkół ukierunkowane na wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów oraz podnoszenie jakości procesu kształcenia z wykorzystaniem narzędzi ICT, w szczególności obejmujące:
·                          Zapoznanie nauczycieli z metodami i narzędziami pozwalającymi diagnozować predyspozycje zawodowe uczniów,
·                          Udostępnienie narzędzi do samodiagnozy predyspozycji i zainteresowań zawodowych,
·                          Wykorzystania wyników diagnozy do opracowania indywidualnej ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej (portfolio ucznia),
·                          Opracowanie materiałów dydaktycznych uwzględniających narzędzia diagnostyczne,
·                          Przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych związanych z poradnictwem i doradztwem edukacyjno – zawodowym, w tym z wykorzystaniem narzędzi ICT.
Z każdej szkoły jeden z nauczycieli weźmie udział w szkolenia przygotowującym do niestandardowej pracy z uczniami. Jego zadaniem będzie przygotowanie zindywidualizowanych i nowatorskich pakietów do wykorzystania na zajęciach edukacyjnych, w tym scenariuszy zajęć z wykorzystaniem aktywnych metod. Projekt obejmie swoim udziałem minimum czternastu uczniów w szkole.


Witamina oświatowa - 2008/2009 - Powiat Nyski


Witamina oświatowa - dodatkowe zajęcia służące wyrównaniu dysproporcji edukacyjnych i rozwojowi kompetencji kluczowych w szkołach powiatu nyskiego .
W ramach projektu przewidziano m.in.:
1. zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego
2. zajęcia wyrównawcze z języka niemieckiego
3. zajęcia wyrównawcze z matematyki
4. zajęcia z profilaktyki i przeciwdziałania patologiom społecznym
5. zajęcia dla uczniów stwarzających trudności wychowawcze i mających problemy w nauce
6. koła: matematyki maturalnej, dziennikarskie, biologiczne, robotyki, fizyczne, chemii, języka polskiego, języka rosyjskiego
Wsparciem zostali objęci uczniowie szkół z terenów wiejskich (Zespół Szkół w Otmuchowie, Zespół Szkół w Paczkowie, Zespół Szkół Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego w Nysie)
  

Innowacyjna Nysa / PUP 2012

Wspólnie z samorządami, przedsiębiorcami oraz organizacjami trzeciego sektora z terenu powiatu nyskiego wypromujemy ideę tworzenia partnerstwa w celu pobudzenia lokalnej gospodarki oraz stworzymy Strategię Przewidywania i Zarządzania Zmianą Gospodarczą w Powiecie Nyskim. Jednym z rezultatów projektu będzie także powstanie Rady Gospodarczej, która będzie organem wspierającym lokalne władze.

Grupę docelową projektu stanowić będą przedstawiciele 20 podmiotów, które zawiążą w ramach projektu oficjalne partnerstwo, posiadających swoją siedzibę, filię na terenie województwa: JST, instytucje rynku pracy, samorządy gospodarcze i zawodowe, partnerzy społeczni, przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe, społeczność lokalna. Każdy z podmiotów będzie reprezentowany przez maksymalnie 2 osoby. Łącznie będzie to 40 osób.

Celem głównym projektu jest stworzenie warunków dla zawiązania i funkcjonowania lokalnej sieci współpracy na rzecz przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w powiecie nyskim.
W ramach projektu przewidujemy:
  1. Kampania promująca ideę partnerstwa, w ramach której zorganizowany zostanie m.in. cykl seminariów pn. "Siła partnerstwa", prowadzonych przez ekspertów, a także konferencje poświęcone tematowi partnerstwa na szczeblu lokalnym z udziałem ekspertów, przedstawicieli władz lokalnych, podmiotów działających w sferze gospodarki, organizacji 3-go sektora oraz mieszkańców powiatu.
  2. Zawiązanie partnerstwa na rzecz przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą: W celu zawiązania partnerstwa lokalnego i wypracowania jego formy działalności zorganizowane zostaną spotkania robocze, w których uczestniczyć będą podmioty zarówno z powiatu, jak i województwa zainteresowane zawiązaniem tego typu partnerstwa. Oficjalne zawiązanie partnerstwa nastąpi podczas I Forum Partnerskiego. Forum będzie również zaproszeniem do pracy nad partnerską Strategią Przewidywania i Zarządzania Zmianą Gospodarczą. Najaktywniejsi przedstawiciele partnerstwa będą tworzyli Radę Gospodarczą, która będzie organem doradczym wdrażającym Strategię.
  3. Badanie i opracowanie diagnozy potencjału gospodarczego powiatu nyskiego.
  4. Opracowanie i wdrożenie Strategii Przewidywania i Zarządzania Zmianą Gospodarczą.




Projekt Strefa Młodzieży SWPS we Wrocławiu / 2012


Dojrzewanie, seks, śmierć, homoseksualizm, anoreksja i bulimia, miłość, zdrada, życie w związku – to tylko część tematów, które są poruszane w Strefie Młodzieży, projekcie realizowanym przez Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej. Celem nowatorskiego na polskim rynku przedsięwzięcia edukacyjnego jest wspieranie rozwoju młodych licealistów, a także pomoc w uzyskaniu odpowiedzi na różnego typu pytania. W ramach projektu oferujemy cykl bezpłatnych interaktywnych warsztatów, których tematy zostały opracowane w odpowiedzi na potrzeby i zainteresowania współczesnej młodzieży.

W Strefie Młodzieży nie ma tematów tabu. Terapeuci ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej stawiają na szczerość i otwartość. Warsztaty prowadzą psychologowie – Małgorzata Ohme oraz Michał Pozdał.

Idea Strefy Młodzieży SWPS pochodzi z Wielkiej Brytanii, gdzie praktykowana jest stała współpraca ośrodków akademickich ze szkołami kształcącymi młodzież. Ma ona za zadanie szerzenie edukacji z zakresu psychologii w celu wspierania rozwoju młodych ludzi. Jednocześnie umożliwia burzenie „muru" między naukowymi teoriami a zastosowaniem praktycznym. Szkoły i placówki opiekuńczo-wychowawcze mają możliwość konfrontowania się i zgłaszania swoich potrzeb, pojawiających się w wyniku problemów w pracy z wychowankami.

Do tej pory w ramach Strefy Młodzieży SWPS odbyły się już warsztaty: „Ja i moje ciało –źródło problem czy radości", „Jeśli cię nie ma na Facebooku, to nie istniejesz?" oraz „Jak kochać, aby nie oszaleć", które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem wśród licealistów i nauczycieli.



Młody Obywatel / CEO / 2010 - 2011


Byliśmy jedyną szkołą w projekcie z województwa opolskiego (http://www.ceo.org.pl/pl/mlodyobywatel/news/uczestnicy-programu-mlody-obywatel-0)


Młodzież tworzyła mapy instytucji, organizacji i firm, przeprowadzała wywiady z ich przedstawicielami. Zebrane informacje i zdjęcia publikowane są na platformie EDUTUBA. Zadania te mają na celu zapoznanie uczestników projektu z pojęciami: społeczność lokalna, zasoby społeczności lokalnej, kapitał społeczny, przedsiębiorczość społeczna. Uczniowie zrealizowali już 3 moduły projektu, uczestniczyli także w jednodniowych warsztatach zorganizowanych przez CEO. Kolejnym zadaniem jest rozpoznanie środowiska lokalnego biorąc pod uwagę jedną ze ścieżek zaproponowanych przez CEO:

1. Tożsamość lokalna

2. Sieć informacji

3. Wolontariat

Wybrane przez młodzież działania to: QMAM o Paczkowie i pomoc rówieśnicza.

 -  Pszczoła - Młody Obywatel, (Nr 3 6/11 ) http://redakcja.mam.media.pl/paper/preview/pszczo%C5%82a/11/6/3/
- Pszczoła - Pomocna dłoń, (Nr 2 6/11 ) http://redakcja.mam.media.pl/paper/preview/pszczo%C5%82a/11/6/2/
Od października 2010 r. Fundacja im. Jana Kantego Steczkowskiego współpracuje z Centrum Edukacji Obywatelskiej przy realizacji programu Młody Obywatel. Wspólnie z CEO udało się przeprowadzić już dwie edycje programu, a we wrześniu 2012 r. rozpocznie się kolejna - już 3 edycja. Działanie to wpisuje się w założenia rozwoju kapitału społecznego, który jest jednym z wyzwań rozwojowych zawartych w raporcie rządowym „Polska 2030” i jednym z głównych celów strategicznych w Strategii Rozwoju Kapitału społecznego 2011-2020.
 Głównym celem programu jest umożliwienie młodym ludziom prowadzenia działań służących wzrostowi kapitału społecznego w miejscowościach, w których mieszkają.
Podejmowane przez młodzież inicjatywy mają wpływać na wzrost wzajemnego zaufania, współpracy, poczucia lokalnej tożsamości pośród członków społeczności lokalnych.
W ramach programu szkoły otrzymują kompleksowe wsparcie. Nauczyciele uczestniczą w szkoleniach i kursie internetowym, uczniowie w warsztatach i spotkaniach z animatorami CEO. Uczniowie badają potrzeby swoich społeczności i podejmują działania na ich rzecz. Tworzą np. fotoblogi, promujące swoje miejscowości, opiekują się zabytkami, zakładają koła wolontariatu, przygotowują lokalne debaty z mieszkańcami i władzami lokalnymi, organizują spotkania z seniorami w ramach wymiany międzypokoleniowej. Wyniki swojej pracy zespoły prezentują na forum lokalnym i ogólnopolskim.
Najbardziej aktywne zespoły uczniów biorą udział w warsztatach poświęconych bankowości, które prowadzą pracownicy Banku Gospodarstwa Krajowego. Młodzi ludzie poznają dzięki nim specyfikę działania banków, a także uczą się świadomego podejmowania decyzji przy wyborze produktów bankowych
Dla najaktywniejszych uczniów organizowane są Letnie Laboratoria - Liderówka– tygodniowe warsztaty budujące i umacniające postawy liderskie młodych osób.
W ramach programu:
·                       dążymy do włączania władz gminnych/powiatowych w strategię angażowania młodzieży szkolnej w rozwijanie kapitału społecznego jako elementu rozwoju lokalnego;
·                       uświadamiamy uczniom znaczenie kapitału społecznego oraz angażujemy ich w badanie kapitału i działania obywatelskie w społecznościach;
·                       stwarzamy przestrzeń do współpracy pomiędzy szkołami z tych samych gmin/powiatów;
·                       rozwijamy kompetencje liderskie uczniów i kompetencje mentorskie nauczycieli;
·                       tworzymy ogólnopolski model zaangażowania młodzieży w działania lokalne przy wsparciu szkoły i samorządu terytorialnego.
W ramach programu realizowane są następujące działania:
·                       warsztaty stacjonarne dla uczniów i opiekunów
·                       kursy internetowe dla nauczycieli - opiekunów zespołów uczniowskich
·                       badania lokalnego kapitału społecznego
·                       młodzieżowe działania lokalne
·                       prezentacje lokalne.
Więcej informacji na stronie: https://www.ceo.org.pl/pl/mlodyobywatel


Młodzieżowe Forum Samorządowe MOFUS /

później  Forum Samorządowe FOSA



Młodzieżowe Forum Samorządowe MOFUS, później zwane Forum Samorządowe FOSA - działało od 2001 roku. Formalnie statut nadano mu w roku 2002 ( Uchwała Rady Miejskiej w Paczkowie Nr XXXIV/291/2002 z dnia 21 marca 2002 ).

Zakres działań forum obejmował:

  • ochronę środowiska lokalnego (współpraca z Pro- Naturą, przygotowanie ścieżek turystyczno- przyrodniczych),

  • edukację europejską (przedstawienia teatralne na terenie przedszkoli w Paczkowie),

  • kulturę fizyczną i sport (organizowano olimpiady sportowe dla uczniów szkół ponadpodstawowych w Paczkowie oraz Domu Dziecka - http://www.radio.opole.pl/2003/maj/wiadomosci/paczkow-olimpiada.html),
  • samorządność (udział w sesjach Rady Miejskiej w Paczkowie w roli obserwatorów, udział w pracach Opolskiego Sejmiku Dziecięco- Młodzieżowego w Opolu).
  


Nowa Trybuna Opolska/ 15 grudnia 2004   Aktualizacja: 15 grudnia 2004 10:05 

 Buszujący w historii

W paczkowskim Domu Plastyka do 9 stycznia można obejrzeć wystawę zatytułowaną "Wspomnienia o dawnym Paczkowie". Prezentowane są na niej pamiątki związane z miastem.
Od września paczkowska młodzież spotykała się z kolekcjonerami staroci, szukała miejskich pamiątek, przeprowadzała wywiady z członkami własnych rodzin. Na pomysł projektu "Trzeba wiedzieć, skąd się wyrasta", realizowanego przez Młodzieżowe Forum Samorządowe MOFUS, wpadły Jolanta Kalisz i Elżbieta Twaróg, nauczycielki paczkowskiego LO. - Szukałyśmy wspólnej formuły, która zainteresowałaby gimnazjalistów i licealistów - mówi Jolanta Kalisz, polonistka. - A że w tym roku obchodzimy 750-lecie miasta, skojarzenia nasunęły się same.
Aktywność uczniów przeszła najśmielsze oczekiwania inicjatorek. Przynieśli wygrzebane ze strychu pocztówki, fotografie, banknoty, medale, stara paczkowską porcelanę, butelki. Nieocenioną pomocą okazały się rozmowy ze starszymi mieszkańcami Paczkowa. Na przykład z doktorem Helmutem Kohnem z Einbeck, którego rodzina w piętnaście minut musiała się wyprowadzić z miasta. Na pamiątkę został mu tylko klucz od domu.
Elementem projektu był także konkurs literacki na najlepszą opowieść o historii swoich bliskich. - Niemal w każdym eseju młodzi pisali, że dopiero teraz poznali prawdziwą przeszłość swojej rodziny - mówi Kalisz. - Wystarczy zapalić do jakiegoś pomysłu, a wtedy widać, że naprawdę im się chce.
Bogactwo pamiątek sprawiło, iż władze Paczkowa poważnie myślą o otwarciu izby pamięci z eksponatami. Natomiast Młodzieżowe Forum Samorządowe pisze już kolejne projekty. Być może następnym zadaniem będzie spis zbieraczy przedmiotów związanych z Paczkowem.

Reaktywacja - rok 2016, w tym nowy statut: UCHWAŁA NR XXIX/227/2016 RADY MIEJSKIEJ W PACZKOWIE dnia 29 grudnia 2016 r.

info: file:///D:/kopia-c-2grudnia2016/Jola/Desktop/SU/Rada%20M%C5%82odzie%C5%BCy/mofus%20reaktywacja.pdf



Młodzieżowa Akcja Multimedialna



Projekt MAM, czyli Młodzieżowa Akcja Multimedialna jest pierwszym projektem Fundacji Nowe Media. Celem akcji jest przygotowanie młodzieży do twórczego korzystania z mediów. Adresujemy go do osób w wieku 13-19 lat - zarówno uczniów gimnazjów i liceów, jak i uczestników wszelkich grup formalnych (np. stowarzyszeń) i nieformalnych.
Naszą misją jest zaznajamianie młodych ludzi ze światem mediów, poprzez odkrywanie tajników ich tworzenia. Chcemy popularyzować ideały rzetelnego, profesjonalnego, apolitycznego dziennikarstwa. Naszym celem jest kształcenie nie tylko dziennikarzy, lecz przede wszystkim krytycznych odbiorców, którzy poradzą sobie z selekcją i oceną zalewających ich informacji. Umożliwiamy też spróbowanie swoich sił w dziennikarskim fachu oraz rozwijanie umiejętności pracy zespołowej, komunikacji interpersonalnej i autoprezentacji.
Centrum projektu MAM jest witryna mam.media.pl– zaawansowana platforma, umożliwiająca założenie redakcji i cykliczne wydawanie qmama, czyli multimedialnej e-gazety. Za pośrednictwem dostępnego na niej edytora można bez trudu stworzyć profesjonalnie wyglądające wydawnictwo -dostępne w internecie oraz możliwe do wydrukowania i wydawania w tradycyjny sposób.

Uzupełnieniem edytora jest portal e-lekcje, zawierający porady i wskazówki przydatne młodym redaktorom. Strona mam.media.pl usprawnia też kontakt między redakcjami, wymianę doświadczeń i wspólne doskonalenie umiejętności dziennikarskich.

źródło: http://e-lekcje.org/fond.html


Qmam- to miks znanych mediów - e-gazeta, którą można publikować w sieci lub zgrywaćdo pdf i drukować. Oprócz tekstów i grafik, qmam pozwala na wstawienie dźwięków, video i linków do stron www. Na mam.media.pl znajdziecie gotowe makiety, czekające tylko na waszą inwencję twórczą. Więcej o qmamach dowiecie się z naszego FAQ. ( źródło: http://e-lekcje.org/o-co-chodzi.html)

Zredagowaliśmy dotychczas wraz z uczniami LO w Paczkowie kilka QMAM-ów; poniżej zamieszczam linki:

1. Pszczoła, (Nr 1 1/11 ) http://redakcja.mam.media.pl/paper/preview/pszczo%C5%82a/11/1/1/

2. Pszczoła - Młody Obywatel, (Nr 3 6/11 ) http://redakcja.mam.media.pl/paper/preview/pszczo%C5%82a/11/6/3/

3. Pszczoła - Pomocna dłoń, (Nr 2 6/11 ) http://redakcja.mam.media.pl/paper/preview/pszczo%C5%82a/11/6/2/



Zajęcia wyrównawcze z języka polskiego realizowane w ramach projektu „Równamy do najlepszych" / 2010 - 2011

Powiat Nyski przystępuje do realizacji projektu „Równamy do najlepszych" na podstawie umowy nr POKL.09.01.02-16-040/10-00 zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Opolu. Projekt finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach priorytetu IX „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach", działanie 9.1 „Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty", poddziałanie 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych" Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W ramach projektu w czterech szkołach Powiatu Nyskiego prowadzących kształcenie ogólne, tj.: w I Liceum Ogólnokształcącym „Carolinum" w Nysie, w II Liceum Ogólnokształcącym funkcjonującym w Zespole Szkół Rolniczym Centrum Kształcenia Ustawicznego w Nysie, w Liceum Ogólnokształcącym wchodzącym w skład Zespołu Szkół w Otmuchowie oraz w Licem Ogólnokształcącym wchodzącym w skład Zespołu Szkół w Paczkowie będą prowadzone zajęcia wyrównawcze i koła zainteresowań dla uczniów tych szkół.

Uczestnicząca w projekcie młodzież pochodząca głównie z obszarów wiejskich oraz o wysokim stopniu bezrobocia, poprzez zajęcia pozalekcyjne będzie mogła uzupełnić w lekcjach wyrównawczych brakującą wiedzę i umiejętności oraz rozwijać kompetencje w zakresie nauk przyrodniczo - matematycznych, ICT i językowych. Realizacja projektu poprzez organizację zajęć wyrównawczych ma ponadto służyć niwelowaniu wszystkich innych różnic powstałych w procesie edukacji na poziomie gimnazjalnym.
Projekt obejmuje również działania podnoszące jakość oferty szkół poprzez organizację w kołach zainteresowań dodatkowych zajęć rozwijających kluczowe kompetencje. Słabsze zainteresowanie wśród uczniów naukami ścisłymi wymaga działań kierujących ich zainteresowania w tę stronę. Stąd propozycja uczestnictwa w kołach naukowych głównie w dziedzinach matematyczno - przyrodniczych i językowych.
W ramach projektu zaplanowano 41 działań polegających na przeprowadzeniu 1626 godzin zajęć wyrównawczych, 1049 godzin kół zainteresowań i 50 godzin zajęć z poradnictwa edukacyjno - zawodowego. Łącznie odbędzie się 2725 godzin zajęć:

 1195 godzin w I LO,
 716 godzin w II LO,
 461 godzin w LO w Otmuchowie
i 353 godzin w LO w Paczkowie.

W każdym z trzech powyższych działań w pierwszej kolejności będą objęci wsparciem uczniowie w proporcjach około 65 % dziewczęta i 35 % chłopcy, zgodnie z ich specyficznymi potrzebami. Łącznie w projekcie weźmie udział 974 uczniów w tym 572 z terenów wiejskich.



Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO)

 


Centrum Edukacji Obywatelskiej jest placówką doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnopolskim.
Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) jest niezależną instytucją edukacyjną. Powstała z myślą o poprawie jakości systemu oświaty, upowszechnianiu wiedzy obywatelskiej, promowaniu praktycznych umiejętności i postaw niezbędnych do budowania demokratycznego państwa prawa i społeczeństwa obywatelskiego.
CEO ma status organizacji pożytku publicznego (OPP). Otrzymało tytuły Instytucja Pro Publico Bono oraz Najlepsza inwestycja w człowieka w konkursie "Dobre praktyki EFS", a także akredytację Schwab Foundation for Social Entrepreneurship.
Swoje działania rozpoczęliśmy w 1994 roku od wprowadzenia do szkół innowacyjnego programu edukacji obywatelskiej KOSS (Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej).
Proponujemy projekty edukacyjne na różnych przedmiotach - z zakresu edukacji kulturalnej, ekonomicznej, globalnej, matematyczno-przyrodnicze, w ramach samorządu uczniowskiego i wolontariatu - oparte na lokalnych działaniach uczniów.
Od 2000 roku wspieramy wprowadzanie zmian w szkołach poprzez program Szkoła Ucząca się, prowadzony wspólnie z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności. Polecamy materiały edukacyjne, warsztaty, coachingowe kursy internetowe, podręczniki.
Pomagamy dyrektorom szkół i nauczycielom efektywniej pracować, a uczniom skuteczniej się uczyć.

Lepsza Szkoła - ogólnopolski projekt edukacyjny



LEPSZA SZKOŁA to projekt przeznaczony dla nauczycieli korzystających z podręczników GWO.
Programy LEPSZEJ SZKOŁY od 2002 roku pomagają w weryfikacji wiedzy uczniów, badaniu efektywności nauczania oraz w przygotowaniach do egzaminów zewnętrznych. Dotychczasowe edycje LEPSZEJ SZKOŁY zgromadziły prawie 50 tysięcy nauczycieli i 3 miliony uczniów.
Nauczyciele uczestniczący w programach LEPSZEJ SZKOŁY:
•sprawdzają wiedzę i kompetencje uczniów za pomocą specjalistycznych testów,
•dzięki szczegółowym raportom porównują wyniki swoich uczniów z wynikami klas z całej Polski i dobrze planują swoją pracę,
•otrzymują zaświadczenie o udziale w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym.
Nabór do programów LEPSZEJ SZKOŁY odbywa się corocznie. Rozpoczyna się wiosną poprzedzającą dany rok szkolny i trwa do 10 września.

 

Lokalna edukacja globalna / 2012

Projekt " Lokalna Edukacja Globalna", realizowany przez Fundację Nowe Media, a współfinansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP, realizowany jest w roku szkolnym 2012/ 2013 w Liceum Ogólnokształcącym im. KEN w Paczkowie. Bezpośrednimi odbiorcami projektu są uczniowie klasy I LO, którzy w dniu 31 października 2012 uczestniczyli w 5 godzinnych warsztatach, prowadzonych przez Panią Annę Harciarek
z Uniwersytetu Śląskiego.
            Podobne zajęcia animatorzy będą prowadzić w 50 szkołach całej Polski, przekazując w atrakcyjnej formie wiedzę dotyczącą praw człowieka, wielokulturowości, zrównoważonego rozwoju. Paczkowianie po kilku ćwiczenia integracyjnych zawarli kontrakt, zdefiniowali swoje oczekiwania, po czym przystąpili do realizacji wymienionych zagadnień, pracując metodami aktywnymi. Wypracowane zespołowo hasło przewodnie warsztatów:
" Przyjaźń i szacunek to nasz warunek, a dobra zabawa - to u nas podstawa".
            Zwieńczeniem projektu będzie internetowy konkurs na najlepszą prezentację multimedialną twórczo podejmującą zagadnienia edukacji globalnej (z wykorzystaniem platformy multimedialnej PREZI). Konkursu – poprzez szkolenia, warsztaty, komunikację, informowanie i zachęcanie do wyszukiwania informacji – ma na celu podniesienie wśród młodzieży szkolnej z terenu całego kraju zainteresowania edukacją rozwojową, problemami Globalnego Południa oraz Milenijnymi Celami Rozwoju i poziomu wiedzy o zrównoważonym rozwoju.
            Konkurs na prezentację multimedialną poświęconą edukacji globalnej odbędzie się
w grudniu 2012 roku. Termin zgłaszania prac finałowych mija 7 grudnia 2012. Praca konkursowa może być w całości lub części poświęcona jednemu z trzech następujących tematów, stanowiących zarazem trzy odrębne kategorie konkursowe:
a.  życie Dzieci Globalnego Południa;
b.  rozwój pro-ekologiczny;
c.  międzykulturowa rzeczywistość.
            Paczkowska młodzież aktywnie uczestniczyła w warsztatach, dzięki zaangażowaniu
i umiejętnościom animatorki, której serdecznie dziękujemy za odwiedzenie naszego miasta.
                                                                                                                       Opiekun młodzieży:
                                                                                                                      Jolanta Kalisz
Linki: lista szkół w projekcie: http://edukacjaglobalna.org/

Sieć współpracy na rzecz nowoczesnej szkoły zawodowej


Publiczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe młodzieży z całego woj. opolskiego mogły w roku szkolnym 2012/2013 wziąć udział w projekcie realizowanym przez REGIONALNE CENTRUM ROZWOJU EDUKACJI w Opolu pod nazwą "Sieć współpracy na rzecz nowoczesnej szkoły zawodowej".
Organizator przyjął następujące założenia projektu:
- 50 szkół prowadzących kształcenie zawodowe z terenu woj. opolskiego, które chcą włączyć się w budowę sieci współpracy szkół z nowoczesnymi firmami oraz opolskimi instytucjami oświatowymi i zrzeszającymi przedsiębiorców,
- średnio 5 nauczycieli z każdej szkoły prowadzi 20 godz. (+ zadania e-learningowe) zajęcia według wypracowanego scenariusza z grupą min. 10 uczniów (grudzień - kwiecień),
- wyposażenie 50 szkół w zestawy multimedialne (laptop + rzutnik), podręczniki (książkowe lub e-book) oraz materiały biurowe potrzebne do pracy z uczniami,
- konferencja dla Klubu Dyrektora Szkoły Zawodowej "Opracowanie strategii współpracy szkół kształcących zawodowo z przedsiębiorcami",
- zorganizowanie 150 czterotygodniowych praktyk zawodowych (w większości zagranicznych) dla uczniów (średnio 3 z każdej szkoły) w miesiącach luty - czerwiec 2013,
- 4 konferencje związane z budowaniem "Sieci współpracy na rzecz nowoczesnej szkoły zawodowej",
- 4 seminaria "Planowanie kariery zawodowej" dla 500 uczniów,
- dedykowane programy dla szkół poszczególnych branż:
- mechaniczno-samochodowej z udziałem mobilnego symulatora jazdy w trudnych warunkach (symulator instalowany będzie na terenie szkoły na 1 dzień),
- gastronomicznej – zajęcia pokazowe „Uczymy się od mistrza“ połączone z warsztatami prowadzone na terenie szkoły przez specjalistów w branży,
- ekonomiczno-handlowej – zajęcia dla uczniów na terenie RCRE Opole z wykorzystaniem nowoczesnej platformy „Wirtualna firma“,
- rolniczej, leśnej, turystyczno-hotelarskiej – wyjazd na targi rolnicze i turystyczne,
- informatycznej, elektronicznej i mechatronicznej – wyjazd na targi nowych technologii CeBIT,
- specjalistyczne warsztaty dźwiękowo-filmowe „Promujemy swoją szkołę“ dla 4 osobowych zespołów uczniowskich, prowadzone w studiu nagrań RCRE przez specjalistów,
- konkurs „Mam wizję – mam plan“ dla uczniów z cennymi nagrodami,
- happening podsumowujący projekt i promujący innowacyjne szkoły zawodowe dla ponad 500 uczniów, dyrektorów i nauczycieli.

W szkole, w której pracuję, trwają zajęcia w 5 grupach. Ja prowadzę "Warsztaty dziennikarskie QMAM - y", w ramach których pracujemy metodą WebQuest, a następnie przygotowujemy QMAM-a pn. Paczków pomnikiem historii. W dużej grupie realizujemy też koncepcję spotu reklamowego o szkole. Efekt końcowy jeszcze nieznany.

źródło: C:\Users\dell\Desktop\Paczków pomnikiem webQuest.htm


Prawa człowieka: TERAZ! To jest w Twoich rękach

Amnesty International



Stowarzyszenie Amnesty International od ponad 10 lat angażuje się w edukację praw człowieka. W tym czasie zostało zrealizowanych wiele projektów, które zaowocowały powstaniem ogólnopolskiej sieci grup szkolnych oraz trenerów i trenerek AI. Chcąc dalej rozwijać wśród młodych ludzi wiedzę o prawach człowieka i entuzjazm do działania na rzecz pozytywnych zmian na tym polu, postanowiliśmy stworzyć projekt, który trafiałby do szerokiej grupy odbiorców, obejmował całą Polskę, ale jednocześnie był nakierowany na działanie w lokalnej społeczności. Projekt „Prawa człowieka: TERAZ! To jest w Twoich rękach” jest odpowiedzią na potrzebę szerzenia idei współodpowiedzialności za najbliższe otoczenie, ale też przekazywania umiejętności skutecznego działania - w tym przede wszystkim pracy metodą projektu.

Stowarzyszenie Amnesty International jest organizatorem projektu i koordynuje go w skali ogólnopolskiej. Sprawuje opiekę merytoryczną nad kursem i działalnością animatorów/animatorek. Odpowiada też za kwestie organizacyjne, dostarcza materiały animatorom/animatorkom oraz zwracam im koszty dojazdu na warsztaty do grup.

W ramach uczestnictwa w projekcie AI zapewnia wszystkim uczestnikom dostęp do platformy e-learningowej. Każdy/a z uczestników/uczestniczek będzie miał/a indywidualne konto do logowania się na platformie i korzystania z kursu.

Ponadto AI zobowiązuje się również:
• przeprowadzić szkolenie dla opiekunów/ek
• przekazać materiały edukacyjne opiekunom/opiekunkom
• umożliwić uczestnikom/uczestniczkom promocję ich działań, doświadczeń i sukcesów związanych z zaangażowaniem w projekt
• przekazać opiekunom/kom oraz grupom certyfikaty uczestnictwa w projekcie.

 

„Link do przyszłości. Młodzi, Internet, Kariera” 2013

 

      

Gościliśmy w dniu 22 marca 2013 młodego profesjonalistę, tj. Panią Aleksandrę Dyktę, która w ramach projektu „Link do przyszłości. Młodzi, Internet, Kariera” – nowego przedsięwzięcia Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, realizowanego dzięki środkom firmy Microsoft i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, inspirowała młodzież do kreatywnego myślenia o swojej przyszłości zawodowej, wykraczając poza schematy znane z najbliższego otoczenia.

„Młodzi profesjonaliści” to ludzie mający ciekawą, przyszłościową pracę, w której ważną rolę odgrywają nowoczesne technologie. Są wśród nich: pracownik agencji reklamowej, metodyk w firmie e-learningowej, grafik komputerowy, redaktor magazynu internetowego, twórca animacji i teledysków. Wszystkich łączy charyzma, pasja, z jaką wykonują swoją pracę i ważne doświadczenia zawodowe, mogące być inspiracją dla młodych ludzi.

Podczas spotkań młodzież dowiedziała się, jaka była droga do sukcesu „młodego profesjonalisty” - Pani Aleksandry Dykty, jak wygląda jej dzień pracy. Uczestnicy rozmawiali o nowych zawodach, zastanawiali się, które z nich są najbardziej przyszłościowe. Całość miała charakter warsztatowy – quizy, pytania, wspólne ćwiczenia.

Ciekawe linki:

- http://linkdoprzyszlosci.pl/dla-mediow/

- http://linkdoprzyszlosci.pl/category/profesjonalisci/

KONKURS POETYCKI "MURY MÓWIĄ"


Ośrodek Kultury i Rekreacji po raz kolejny zaprosił do udziału w konkursie na utwór poetycki o Paczkowie "Mury Mówią". Cele konkursu to między innymi rozwijanie umiejętności warsztatowych oraz wymiana doświadczeń,  popularyzowanie twórczości poetyckiej młodych autorów, inspirowanie do aktywności twórczej, pobudzenie wrażliwości poetyckiej. Warunkiem uczestnictwa było nadesłanie utworów dotychczas niepublikowanych i nienagradzanych w innych konkursach poetyckich do dnia 20.04.2014.

Na konkurs wpłynęło 88 wierszy.

Jury Konkursu Poetyckiego w składzie:

Wojciech Ossoliński - przewodniczący,

Renata Skiba

Andrzej Kłoczko

po wnikliwej analizie nadesłanych utworów postanowiło przyznać :

W kategorii 14-18 lat

I miejsce Kamila Bilewicz ( klasa I LO w Paczkowie)

II miejsce Maciej Henryk Modzelewski

III miejsce Ewa Szczurek( klasa I LO w Paczkowie)

Wyróżnienia przyznano Patrycji Biel i Gracjanowi Bas ( oboje to uczniowie klasy I LO w Paczkowie)


 SERDECZNIE GRATULUJĘ moim pierwszoklasistom!
 

Światowy Dzień Żywności i Walki z Głodem

16 października obchodzimy Światowy Dzień Żywności i Walki z Głodem, z tej okazji zapraszamy w poniedziałek na happening i do udziału w akcji Kasa na Klasę PAH.
Zgodnie z danymi Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) 870 milionów ludzi na świecie jest niedożywionych. Oznacza to, że co ósmy mieszkaniec Ziemi nie ma dostępu do ilości pożywienia wystarczającej, aby zaspokoić głód i prowadzić aktywne życie społeczne i zawodowe. Powodem takiej sytuacji nie jest niedostatek żywności na świecie.
Według FAO co roku na śmietniki trafia 1,3 miliarda ton jedzenia, co równe jest jednej trzeciej żywności produkowanej na naszej planecie. Paradoksalnie to ludność wiejska, w przeważającej większości utrzymująca się z rolnictwa, stanowi aż 3/4 światowej rzeszy osób żyjących w ubóstwie i cierpiących niedożywienie.
Co więcej, zgodnie z szacunkami Światowej Organizacji Zdrowia 1,4 miliarda mieszkańców Ziemi dotyka problem nadwagi, która najczęściej spowodowana jest nieprawidłowym żywieniem w połączeniu z niedostateczną ilością ruchu.


 

Uczciwy banan

Banan to najczęściej jedzony owoc w Europie i Ameryce Północnej. Jest również jedną z ważniejszych roślin uprawnych przeznaczonych na eksport w krajach rozwijających się. Kampania Kupuj Odpowiedzialnie Owoce (Make Fruit Fair) zleciła badania dotyczące nieuczciwych praktyk handlowych między importerami owoców w Europie a producentami bananów, oraz ich konsekwencji dla rolników i pracowników w krajach eksportujących.
Banany przypływają do Europy przede wszystkim z Ameryki Łacińskiej, Afryki, i Karaibów. Plantacje owoców to najczęściej spotykany element krajobrazu w Ekwadorze, Kolumbii, Filipinach, Kostaryce i Gwatemali. Kraje te mają ponad 80% udział w eksporcie bananów na świecie. Banany plasują się na trzecim miejscu wśród najczęściej jedzonych owoców w Polsce, a ceny dla konsumentów są niższe nawet niż w Niemczech (gdzie należą do najniższych w Europie).
Banany uprawia się głównie jako monokultury w klimacie tropikalnym, co wymaga stosowania znaczących ilości chemikaliów, aby ochronić owoce przed owadami i chorobami, co prowadzi do budowania odporności na pestycydy. Coraz intensywniejsza produkcja bananów na eksport oraz niewłaściwe praktyki produkcyjne często prowadzą do zanieczyszczenia gleby, cieków wodnych i wód podziemnych, co ma konsekwencje sanitarne dla lokalnych społeczności, oraz do zmniejszania różnorodności biologicznej. Wysokie zużycie chemikaliów oraz ich stosowanie z pominięciem zasad bezpieczeństwa także może stanowić zagrożenie dla zdrowia pracowników, którzy często są narażeni na działanie takich środków przez dłuższy czas.
Działacze Make Fruit Fair radzą, by wybierać banany ekologiczne (w produkcji ekologicznej nie stosuje się pestycydów. Chwasty pieli się ręcznie, szkodniki zwalcza metodami nie chemicznymi, a glebę nawozi materią organiczną. Obecnie certyfikat rolnictwa ekologicznego ma 2% bananów na rynku, w większości pochodzących z Dominikany, Ekwadoru i Peru. Certyfikat ekologiczny gwarantuje wysokie standardy ochrony środowiska, nie gwarantuje natomiast minimalnych standardów społecznych ani uczciwej ceny); fairtrade (rolnicy mają zagwarantowaną cenę minimalną, wyliczoną na podstawie rzeczywistych kosztów produkcji bananów i pozwalającą zaspokoić podstawowe potrzeby żywieniowe, mieszkaniowe, zdrowotne i edukacyjne.
Klasie I LO dziękujemy za przygotowanie kiermaszu ze zdrową żywnością i zbiórkę na rzecz PAH. Klasie II LO za przygotowanie happeningu i apelu J

Dzień Godności

12 października    to corocznie w naszej szkole udział w Światowych Obchodach Dnia Godności!
Swym zasięgiem obejmuje ponad 60 państw na całym świecie. Wolontariusze na całym świecie spotkają się z młodzieżą, aby rozmawiać o godności.
W Polsce w tym roku będziemy się koncentrować na problemie hejtu i mowy nienawiści, które godzą w godność każdego człowieka! Nasz polski Dzień Godności będzie trwał do końca roku szkolnego 2016/2017.

Światowy Dzień Zwierząt

Światowy Dzień Zwierząt, czyli World Animal Day, jest corocznym świętem obchodzonym 4 października. Po raz pierwszy Światowy Dzień Zwierząt został zorganizowany w Polsce w 1993 roku. W ZS w Paczkowie zagościły z okazji tego święta radosne kotki, psiaki, króliczki i inne zwierzaki naszych uczniów.
Podczas Światowego Tygodnia Zwierząt organizacje zachęcają do adopcji zwierząt, uświadamiają ludziom, co czeka bezdomne zwierzęta, a także piętnuje znęcanie się nad nimi, czy szkolenie do walk i bezmyślne zabijanie. Cały miesiąc październik jest w Zespole Szkól w Paczkowie miesiącem dobroci dla zwierząt. Od 3 października zbieramy karmę dla bezdomnych zwierząt.

O nas: http://www.powiat.nysa.pl/aktualnosci/news/id/5160.html

 Festiwal Nauki 

 

III. Festiwal Nauki w Paczkowie wypełniony był gwarem młodzieży, muzyką i wiedzą z różnych dziedzin. Gościliśmy 17 marca 2015 r. w murach paczkowskiego liceum roześmiane rzesze gimnazjalistów i młodzieży ponadgimnazjalnej z Paczkowa, Kamieńca Ząbkowickiego i Złotego Stoku. 22 wykładowców pokonało wiele kilometrów, by dotrzeć do naszego miasteczka i podzielić się wynikami najnowszych badań. Cieszył szczególnie u ich boku udział absolwentów naszej szkoły, którzy kontynuują edukację w Opolu, Wrocławiu czy Nysie.
Prosimy, by wszyscy uczestnicy dzisiejszego Święta Nauki przyjęli podziękowania za udział i cieszyli się wspólnie spędzonym czasem.
 
 
Za nami IV. Festiwal Nauki w Paczkowie. Organizatorzy 1 kwietnia 2016 r. przygotowali dla uczestników wiele ciekawych wykładów i pokazów, które przybliżały temat: „Ciało ludzkie bez tajemnic”.
W tegorocznej edycji przedmiotem dociekania i aktywności były podstawowe zabiegi resuscytacyjne (zespół czynności obejmujący bezprzyrządowe utrzymywanie drożności dróg oddechowych oraz podtrzymywanie oddychania i krążenia). Młodzież dowiedziała się, co to jest informacja genetyczna i jak wpływa na nasz wygląd. Padły odpowiedzi na pytania: Jak geny ulegają ekspresji i co się dzieje, gdy pojawiają się w nich błędy? W jaki sposób możemy badać geny i do czego służą organizmy modelowe?
A także czy można leczyć choroby naprawiając wadliwe geny? Dzięki pani dr Annie Pańczyszyn i studentom Uniwersytetu Opolskiego paczkowianie już nie mają wątpliwości, czego naukowcy dowiedzieli się o człowieku dzięki muszce owocowej… Nie zabrakło też czegoś dla duszy i ciała - czyli masażu i technik relaksacyjnych.
IV. Festiwal Nauki w Zespole Szkół w Paczkowie był okazją do poznania obiektów Muzeum Powiatowego w Nysie, a nad wszystko oferty edukacyjnej
ZS w Paczkowie, PWSZ w Nysie, Uniwersytetu Opolskiego, WSF we Wrocławiu czy ZSM w Prudniku.
Dziękujemy współorganizatorom wydarzenia i jego uczestnikom. Zapraszamy za rok.

PACZKÓW CZYTA DZIECIOM

Zaczynamy cykliczną akcję PACZKÓW CZYTA DZIECIOM. Początek 15 czerwca 2016 r. w Zespole Szkolno - Przedszkolnym w Trzeboszowicach. Tekst H. Sienkiewicza będą czytać przedszkolakom m.in. Dyrektor ZS w Paczkowie i Przewodniczący Rady Miejskiej wraz z licealistami.
Akcja była kontynuowana w grudniu 2016 r. Odwiedziliśmy z Burmistrzem Gminy Paczków i Przewodniczącym Rady Miejskiej w Paczkowie Przedszkole w Kamienicy oraz Przedszkole nr 1 i 3 w Paczkowie.

 

 
Info na stronie miasta:  
 

"Damy radę! Mamy radę!"

 
Udział wraz z młodzieżą w projekcie "Damy radę! Mamy radę!" Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego. Cykl spotkań w Urzędzie Miejskim w Paczkowie zmierzających do reaktywacji Rady Młodzieży.
 
Założeniem jest promocja i zwiększenie uczestnictwa młodzieży w życiu publicznym naszego regionu. Autorzy projektu chcą zachęcać władze lokalne do tworzenia młodzieżowych rad gmin i powiatów, a młodzież z kolei do uczestnictwa w nich.
 

Maraton Pisania Listów

 
Maraton Pisania Listów odbywa się co roku w ramach świętowania Międzynarodowego Dnia Praw Człowieka (10 grudnia). Wysyłamy apele do władz oraz listy solidarności do osób, których prawa są łamane. Im więcej listów napiszemy, tym większa szansa, że uda nam się poprawić los danego bohatera lub bohaterki. W Polsce piszemy w setkach miejsc w całym kraju - w szkołach, klubach, kawiarniach, instytucjach kultury. Każdy może zorganizować Maraton! Rezultaty Maratonu są widoczne od razu. Już w jego trakcie otrzymujemy wiele dobrych wiadomości - ludzie są uwalniani z więzień, władze reagują na nasze apele, złe prawo jest zmieniane. Listy są ogromnym wsparciem dla bohaterów i ich bliskich - dają im siłę i nadzieję w walce o swoje prawa.
 
 
Piszemy od lat. W 2016 r. napisaliśmy 306 listów.
 





Góra Grosza 2016

 
To już siedemnasta edycja „Góry Grosza”, akcji zbierania monet w całej Polsce, organizowanej przez Towarzystwo Nasz Dom.
Góra Grosza to przede wszystkim Wy. Możecie być dumni, że    za  naszym pośrednictwem –  pomagacie dzieciom, które z różnych powodów nie mogą wychowywać się w swoich biologicznych rodzinach. W Polsce wiele dzieci znajduje się w takiej sytuacji, a naszym wspólnym celem jest zrobienie wszystkiego, co w  naszej mocy, aby im pomóc.
Rodzina jest ważna dla każdego. Dlatego pomagajmy dzieciom, które zostały rozłączone z rodzinami i tym, które są taką rozłąką zagrożone. Nie ma jednej recepty na pomaganie i wiemy, że taka uniwersalna recepta nie istnieje.
To, że jesteście z nami, daje nam siłę i moc. Mobilizuje nas do działania. Góra Grosza cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród dzieci i młodzieży. Każda edycja utwierdza nas w przekonaniu, że nasze inicjatywy mają sens i są naprawdę potrzebne.
 



Misja - książka 

 
 
Misja - książka! to ogólnopolski turniej literacki, w którym kilkuosobowe zespoły uczniów szkół ponadpodstawowych współzawodniczą ze sobą w tworzeniu własnej książki!
Młodzi autorzy, z pomocą i wsparciem nauczyciela - opiekuna drużyny, piszą opowiadania i projektują książkę od pierwszej do ostatniej strony w inteligentnym systemie wydawniczym Ridero.
Konkurs ma na celu:
    rozwijanie kreatywności i talentów literackich;
    wzbudzenie zainteresowania procesem powstawania książki;
    zachęcanie do pracy zespołowej.
Powstały dwa zbiorki opowiadań:


 

Narodowe Czytanie 2017

Mój pomysł powstał jako kontynuacja akcji Paczków Czyta Dzieciom 2016 (http://paczkow.pl/475/popularyzacja-tworczosci-noblisty-w-przedszkolach-w-gminie-paczkow.html). Życzliwie do pomysłu odniosła się Rada Seniora i MOFUS Paczków. Logistyka zajął się UM w Paczkowie. A efekt - przerósł oczekiwania.
 
A TO CZYTAJ, KTO CIEKAWY…
Mieszkańcy Gminy Paczków w dniach 23 XI – 1 XII 2017 r. czytali „Wesele” S. Wyspiańskiego w ramach akcji Narodowe Czytanie, organizowanej przez Prezydentów RP od 2012 roku.
Była to życzliwa odpowiedź na pomysł Rady Młodzieży (składającej się z uczniów Zespołu Szkół w Paczkowie i PSP nr 3 z oddziałami gimnazjalnymi) we współpracy z Radą Seniorów, które zainicjowały spotkania międzypokoleniowe, by wspólnie przeczytać wyjątkowy dramat narodowy.
Do propagowania bogactwa polskiej literatury, zwrócenia uwagi na potrzebę dbałości o polszczyznę oraz wzmacniania narodowej tożsamości włączyli się żywo gospodarze gminy – Burmistrz i radni Rady Miejskiej oraz mieszkańcy Paczkowa i sołectw. Nie zabrakło dzieci z świetlic środowiskowych, kół gospodyń wiejskich, pracowników szkół i biblioteki. Wszyscy włączyli się do dialogu z tradycją i historią. Nawet trudny, ironiczny i cięty język utworu z początku 1900 roku nie był przeszkodą, by docenić refleksyjność i ponadczasowość przekazu S. Wyspiańskiego.
Dramat „Wesele" nawiązuje do autentycznego wydarzenia – wesela poety i dramaturga Lucjana Rydla z Jadwigą Mikołajczykówną, chłopką z podkrakowskiej wsi Bronowice. Jednak w Gościcach, Ujeźdźcu, Kamienicy, Trzeboszowicach, Dziewiętlicach, Starym Paczkowie i Paczkowie udało się stworzyć radosny nastrój weselnego spotkania, gdzie prócz humoru nie brakło obserwacji historii Polski, w tym przedstawicieli różnych stanów społecznych i symboli zdarzeń oraz postaw.
Warto było przy okazji Narodowego Czytania poznać fragmenty „Wesela" S. Wyspiańskiego, by przekonać się, jak w wizjonerski sposób ukazał on najistotniejsze sprawy dotyczące naszego narodu. Jednocześnie wierzymy, że uczestnicy akcji odnaleźli radość zarówno we wspólnej lekturze tekstu z podziałem na role, w większej grupie, jak i sięgną po „Wesele” S. Wyspiańskiego, by rozkoszować się  indywidualnym spotkaniem z książką.
Jolanta Kalisz, ZS w Paczkowie
Relacja ze zdjęciami:
- http://paczkow.pl/1590/rozpoczal-sie-cykl-spotkan-w-ramach-narodowego-czytania.html
- http://paczkow.pl/1593/narodowe-czytanie-w-goscicach.html
- http://paczkow.pl/1608/narodowe-czytanie-w-dziewietlicach.html
- http://paczkow.pl/1607/narodowe-czytanie-w-trzeboszowicach.html
- http://paczkow.pl/1603/narodowe-czytanie-w-kamienicy.html
- http://paczkow.pl/1601/narodowe-czytanie-w-ujezdzcu.html
- http://paczkow.pl/1611/narodowe-czytanie-w-starym-paczkowie.html
- http://paczkow.pl/1612/narodowe-czytanie-w-paczkowie.html
- http://paczkow24.pl/narodowe-czytanie-wesela-23-listopada/
- http://paczkow24.pl/narodowe-czytanie-wesela-24-listopada/
- http://paczkow24.pl/narodowe-czytanie-wesela-28-listopada/
- http://paczkow24.pl/narodowe-czytanie-wesela-29-listopada/
- http://paczkow24.pl/narodowe-czytanie-wesela-30-listopada/
- http://paczkow24.pl/narodowe-czytanie-wesela-1-grudnia/
Podsumowanie projektu:
- http://paczkow.pl/1612/narodowe-czytanie-w-paczkowie.html
- http://paczkow24.pl/narodowe-czytanie-wesela-obejrzyj-fotorelacje/

I Dzień Wnuczka i Seniora

 

 


 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.